Sidor

torsdag 20 december 2012

Florida 17 December: Sex veckor framför oss

En resdag med många dramatiska händelser
Dagen började med väckning 05:30 för att göra sig klar för en lång resdag till Orlando.
Min syster Annica kom och hämta oss för att skjutsa oss till flygbussen i Enköping som skulle ta oss till Arlanda. Allt gick enligt planerna, allt färdigtpackat, Annica hos oss i tid och färden startade, 5 kilometer innan Enköping blir det tvärstopp, bilolycka och långa köer. Upplandsradion meddelade om olyckan och att det skulle bli avstängt i obestämd tid. Vad gör vi, vi har cirka 20 minuter innan bussen går. Rätt som det är ser Annicka att bilarna framför börjar rulla och Annica tar oss med säker körning till Arlandabussens hållplats i Enköping.

Resan till Arlanda var lugn, jag sov förmodligen mesta av tiden i och med att det kändes som 20 minuters åktid. Väl framme skedde en perfekt incheckning . Vi slapp t.o.m. betala för en extra väska.

Nu skall vi lämna ruskvädret

Åtta timmar senare landade vi i ett snöfritt +4 graders O Hare flygplats i Chicago. Allt efter planerna men sedan började dramatiken. Passkontroll med 100 meters kö, två timmar hade vi på oss till nästa flyg till Orlando. Efter en timme var vi framme vid tullaren sen full fart för att hämta väskorna och checka in flyget till Orlando. Väl framme vid incheckningen säger en trevlig kvinna ”ni hinner inte med ert flyg jag bokar om er till klockan 17:10 flyget”- Puh nu blir det fyra timmars väntan. Det behövdes, lång transport till en annan terminal, säkerhetskontroll med långa köer o.s.v..
Väntan i Chicago

Orlando ”here we come” tre timmar sent, nu skulle väskorna hämtas. Golfbagarna låg snällt och väntade på oss men var fanns vår stora resväska, ”ingenstans”. Inne på ”Uniteds (flygbolaget)” informationskontor berättar en trevlig kvinna att ”Er väska är i Denver” vi levererar den imorgon till ert hus, ”so good”.
Nu vidare till att hämta hyrbilen vi bokat så omsorgsfullt. Där möttes vi av en mycket ”otrevlig kvinna”. Hon skulle ovillkorligen pracka på oss en större bil än den vi beställt (4000 kronor extra skulle det kosta). Era golfbagar går absolut inte in i den bil ni beställt och en stor resväska till ”nej aldrig” och ni skall ha den och åka i sex veckor ”urdumt”. Vi stod på oss och när hon insåg att hon hade förlorat spelet kastade hon i princip alla papper som vi behövde underteckna och bilnycklarna på oss. När vi kom till garaget och såg bilen var det en liten härlig Toyota som golfbagarna lätt rymdes i och vår saknade resväska skulle även den få plats.

Nu ut i Orlandomörkret för att åka till det hus vi hyrt. Vägbeskrivningen vi hade fått av uthyraren ”Craig” var perfekt. Först väg 528 från flygplatsen, efter 6 miles till höger in på I4:an väster ut mot Tampas, på den efter fem ”exitar” höger in på 192:an , på den 7 ”exitar” till en lång U-sväng in på 27;an och första trafikljuset till vänster  sedan andra till höger, tre kvarter  och huset är till höger. Otroligt vi satte färden perfekt. Det var som ”hole in one” i golf. Väl framme väntade vårt lilla hus ”wow” en snabb besiktning lite tilltugg och sedan trötta i säng klockan 05;00 svensk tid.
Väl framme väntade vårt lilla hus ”wow”