Sidor

torsdag 6 februari 2014

Snart en hel vecka på Big Island

Snart har vi en av tre veckor på Big Island avklarad. Det var en annan värld vi kom till, helt annorlunda än förhållande på ön Oahu. På Oahu var allt grönt och alla bergsväggar var träd eller buskbeväxta. De flesta stränderna var med vit sand och öppna för allmänheten.

Snö på toppen 
Big Island är en ö med två höga vulkanberg Manuna Kea och Mauna Loa båda över 4 000 meters höjd och snöbeklädda. Dessa har tydligen spytt ut mängder av lava så stora delar av ön är täckt av lavasten. Det som inte är täckt av lavasten, norra och östra delen är dock bördiga och gröna. Stränderna med sand är få och som det har visat sig är en hel del hotellägda.

Vår oas som bas
Så här långt har vi mest varit i vår oas och gjort ett par utflykter till några närbelägna orter norr och väster ut.
Vädret har varit lite blandat och tydligen onormalt regnigt säger de som bor här för jämnan. Det blev t.o.m. så att när solen visade sig i går slängdes sig de tre andra i mitt sällskap ut till poolen och pressade för att förbättra sin solbränna. Det gick snabbt, nu är alla solbrända (eller solröda), men nu säger prognoserna att regnperioden är över och det blir Hawaiiväder igen.

Vi börjar få lite dagsrutiner, de ser ut enligt följande:
Vaknar upp runt 8:00 och då gör alla varsin frukost, jag gör som hemma, havregrynsgröt i mikron. Inga gör också som hemma förmodligen är det några grodda nötter och säd som hon mixar ihop i en röra.Annica och Göran äter en mer normal frukost. Detta intages på vår balkong vid tvåans hål och då ser vi golfare passera i en jämn ström då de slår sitt andra slag på hålet, en del slår bra andra lite sämre och då blir det ofta en svordom. En del gör som jag missar bollen helt. Där kan vi sitta och gotta oss upp till en timme.

Inget mirakel än
Sedan vidtages förmiddagspasset. Damerna vattengympar eller Thai chi:ar. Göran tar en joggingtur i nästan en timme i kvarteren runt där vi bor och har hittills hittat hem till Annicas stora förvåning. Jag själv går till golfbanans drivingranch och slår några hinkar med bollar. Jag blir förvånad efter varje slag hur dåligt jag slår. Hoppas på ett mirakel någon gång.

Regnat bort en dag
Om solen skiner och även om det är mulet blir det sedan besök i kvarterets pool som ligger ett stenkast från vår våning. Då kommer böckerna fram mellan doppen och simturerna samtidigt som skinnet steks eller smeks av molnens fuktighet..Därefter blir det varierande aktiviteter, hittills två rundor golf, tre utflykter med vår hyrda "van" med Annica som duktig "driver" och sedan har det regnat bort en dag.

Spel med stort allvar
På kvällarna efter middagen blir det därefter alltid någon typ av spel på balkongen, Mexican train, Gin Rummy, Mulle, Poängpoker. Detta tas på mycket stort allvar och efter tre timmars spel brukar de flesta ramla i säng av trötthet.Ofta Göran som vinnare, men han skall inte vara för säker igår vann "JAG" Gin Rummy slaget och ikväll leder jag Mexican train partiet efter 6 ronder.Den hårda duellen fortsätter imorgon.

Här följer några bilder från senaste veckan.

   Först orientera er lite var vi är:
Tidigare var vi på ön Oahu och bodde i staden Laie (punkt A). Oahu ö har nära en miljon invånare där de flesta bor i Honolulu. Flygresan från Honolulu till Kona på Big Island tog 40 minuter. Nu bor vi Waikoloa Village (Punkt B) i en oas mitt i ett lavatäckt ökenområde. Cirka 150 000 invånare bor på denna ö. Big Island är till ytan lika stort som Skåne.

Balkongen

Den berömda balkongen där vi tillbringar stor del av vår tid, frukost, kolla på golfspelarna på hål 2, middagar, spelbord för våra stora turneringar, dator och plattutrymme när vi kollar upp nyheterna från Sverige och världen. Alltid lagom temperatur 24.26 garder natt som dag.

Kvarterspoolen

Herrarna i bubbelpoolen, minst 35 grader

Utflykter

Meningen att vi skulle spela golf, men det började regna så det blev besök i en liten stad som hette Honokaa på norra delen av ön. Den påminde om en vilda västernstad. Handla bättre än golf i regn tyckte damerna men Göran och jag knorrade lite.
I Honokaa hittade vi en liten fin restaurang med fina fiskrätter. Restaurangägaren visade sig  kunna prata lite svenska då hennes mamma var född i Uppsala, Världen är liten och det är så att de flesta vi möter säger att de har någon anförvant från Sverige. Ännica börjar tvivla på det och tror bara att de vill göra oss glada som främmande turister-

Utflykt till Mauna Lani en  nybyggd resortområde med ett lite affärscentra. Där hade dom en marknad och en kock lagade mat som vi fick provsmaka. Miss Hawaii  (jag uppfattade att hon var det, men...) delade ut den och jag mådde gott.

Golf

Klara för att sätta oss i "carten" för avfärd till tee 1 på golfbanan Makalei. Den var kuperad skilde nog flera hundra meter i nivåskillnad och därmed flera klimatzoner. Ibland var vegetationen som i Orresta med vitklöver och allt. Vi kände oss som hemma. Även nivån på min golf var som när jag slår bollen i Sagoån på Orresta hål 6.
Göran och jag efter träningspass på ranchen.

e
En amerikan frågade om jag var fågelskådare och inte golfare. Jag tyckte iallafall att han sa så. Jag låtsades inte förstå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar